Verschil maken

Afgelopen zaterdag overleed mijn ex-schoonmoeder, de moeder van mijn ex-verloofde. Haar overlijden kwam 3 weken nadat ik de relatie beëindigd had.

Ze maakte deel uit van een ijskoude familie. Een familie waarin contacten waren verbroken, waarin familieleden waren verstoten en onterfd. Vaak is de huidige generatie ook slachtoffer van de generatie ervoor: ze handelen en gedragen zich naar wat zij hebben meegemaakt of juist gemist. Het gaat meestal niet om opzettelijk of verwijtbaar gedrag maar om “als ze beter hadden geweten, hadden ze beter gedaan”.

Dat mechanisme begrijpen verklaart een hoop voor de huidige generatie. In deze familie heb ik geen enkele warmte ervaren en geweldig veel onhandigheid bij het uitdrukken van liefde. Echte verbinding heb ik dan ook voor mijn gevoel niet met haar kunnen krijgen.

Als we haar bezochten in het verzorgingstehuis waar ze woonde bleef het contact beperkt tot praten over de knalgele kanarie die ze had of het samen kijken naar foto´s van mijn kat. De laatste keer dat ik bij haar op bezoek was, had ik lekkere koeken meegenomen waar ze heerlijk van zat te smikkelen bij de koffie.

In een poging wat liefde te introduceren zag ik vorig jaar af van mijn wens om kerstavond samen met mijn vriend te zijn, zodat hij die naar zijn wens met zijn oude gezin kon vieren. Het geboekte huisje in Zeeland werd geannuleerd. Het oude gezin betrof zijn kinderen plus zijn ex, maar zonder zijn moeder.

Normaal bracht de moeder van mijn vriend de kerstdagen namelijk alleen door in het verzorgingstehuis. Haar alleen thuis te laten zitten terwijl de rest van haar familie minder dan een kilometer verderop gezellig kerst zou vieren, ging mijn verstand te boven. Maar bovenal mijn gevoel….

Het dringende voorstel aan mijn vriend was om haar op kerstavond op te halen zodat ze die samen met haar zoon en zijn oude gezin kon doorbrengen. Zo geschiedde en ik weet dat ze heeft genoten. Nu blijkt het dus haar laatste kerst te zijn geweest.

Mijn naam werd van de kaart geschrapt en bij de crematie vandaag was ik niet welkom. Ik kies te geloven dat ik een heel klein beetje verschil heb gemaakt en troost me met die gedachte.

Copyright illustratie: http://www.positieveaffirmaties.nl